La Fundació Sambori entrega els guardons en una gran festa reivindicativa per la llengua i l’educació pública a la Universitat Jaume I de Castelló, el 30 de maig de 2026
La Universitat Jaume I de Castelló ha acollit enguany l’acte de lliurament dels Premis Sambori 2026, un certamen literari escolar que reconeix els millors treballs en valencià en diverses categories, des de l’Educació Infantil fins a la formació universitària, l’Educació Secundària i d’adults. L’acte, celebrat amb gran èxit i en un ambient carregat d’emoció, ha estat una gran festa de la cultura i la llengua valencianes.
La jornada va començar amb la rebuda de les autoritats, entre les quals es trobaven Laura Font, presidenta de la Fundació Sambori i Carmen Lázaro, vicerectora de Cultura de la Universitat Jaume I de Castelló, Josep Palomero, membre de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Antonia Garcia Valls, subdelegada de Govern a Castelló, Emilia Ferrer, vicerectora d’Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme de la Universitat de València, Vicent Gumbau, president de la Federació FAMPA Castelló-Penyagolosa, Carme Piñana, de la Fundació Full, Felip Kervarek, de la Fundació Bromeraaixí com diferents representant del PSPV, Esquerra Republicana del País Valencià i Esquerra Unida del País Valencià, entre d’altres.
La música de la Colla de Dolçaina i Tabal Xarançaina de Castelló va marcar el començament d’un acte ple de simbolisme i respecte per la nostra llengua i la seua creativitat.
El rapsode David Vid va ser l’encarregat de presentar l’acte, destacant la importància del Premi Sambori com a referent en l’àmbit literari, un certamen que des de fa més de 25 anys fomenta la imaginació i l’escriptura en valencià entre joves, adults i universitaris.
En concret, es van entregar els Premis Sambori 2026 en la categoria universitària, Formació de Persones Adults i Escoles Oficials d’Idiomes; la categoria de Batxillerat i Cicles Formatius i la categoria de Primària i Infantil, a més de diversos premis col·lectius i pedagògics.
En el seu discurs, Laura Font, presidenta de la Fundació Sambori, va celebrar poder trobar-se en aquest acte “un any més”: “Diem un any més perquè la nostra societat s’enfronta a serioses dificultats que entrebanquen la creació literària i la supervivència de la nostra llengua. Font va advertir que, a un context en què “l’educació pública no està tan valorada com hauria d’estar” i on s’aplica la Llei Rovira, que “no té en compte els criteris pedagògics ni lingüístics” del territori valencià, “és complicat exercir la creativitat”.
La presidenta de l’entitat també ha valorat les històries escrites per l’alumnat, que considera llegir “un plaer”: “Transmeten il·lusions, la vostra fantasia, la vostra idea d’una societat solidària, amable i justa”. Aquests texts, va asseverar, fan créixer “l’esperança en la pervivència» del valencià: “Viure en valencià ara més que mai és una aposta valenta, una aposta de futur”.
L’acte va concloure amb les fotos de família dels guardonats i guardonades, celebrant la seua aportació a la literatura en valencià i la seua tasca com a creadors; i una forta ovació per tots els premiats i amb l’agraïment de la Fundació Sambori per la seua tasca en la promoció de la cultura i la llengua valenciana.
Sobre la Fundació Sambori
La Fundació Sambori és una entitat que treballa per la promoció de la llengua i la cultura valenciana a través de diversos projectes educatius i culturals, amb una especial atenció a la creació literària en valencià. Els Premis Sambori són el seu principal projecte, un certamen que, des de fa més de 25 anys, incentiva la creació literària entre els més joves i adults.












